21 grudnia 2012

BOMBY KALORYCZNE - czyli czego unikać!


Kaloryczność niektórych produktów oraz potraw potrafi być zaskakująca. Potem zastanawiamy się dlaczego tyjemy i tłumaczymy się zjedzeniem "TYLKO" tej konkretnej rzeczy, często w niewielkiej ilości. Niestety niektóre pyszności warto wyrzucić ze swojego jadłospisu, ale nie tylko ze względu na kaloryczność. Najgłupszą rzeczą na diecie jest spożywanie tak zwanych "pustych kalorii", czyli wszystkiego to co dostarcza nam kalorii i nie oferuje nic w zamian dla naszego organizmu! 
A oto lista rzeczy, które sama wykreśliłam ze swojego jadłospisu na AMEN!
  • bita śmietana z rodzynkami porcja – 800 kcal
  • boczek faszerowany 100 g – 502 kcal
  • boczek wędzony 100 g – 475 kcal
  • chałwa 100 g – 600 kcal
  • ciastka Delicje szampańskie opakowanie – 640 kcal
  • M&M's opakowanie – 490 kcal
  • tabliczka czekolady – 550 kcal
  • frytki 100 g – 239 kcal
  • Big Mac 1 sztuka – 510 kcal
  • margaryna 100 g – 720 kcal
  • masło 100 g – 720 kcal
  • Nutella 100 g – 650 kcal
  • ptasie mleczko – 473 kcal
  • rodzynki w czekoladzie 100 g – 510 kcal
  • smalec 100 g – 900 kcal
  • śliwki w czekoladzie 100 g – 612 kcal
  • torcik waflowy porcja – 580 kcal
  • tort wiśniowy porcja – 410 kcal
  • wiśnie w czekoladzie 100 g – 446 kcal

A teraz czym można wypełnić lukę po wykreśleniu powyższych produktów?
  • arbuz 100 g – 12 kcal 
  • herbata bez cukru – 0 kcal 
  • kabaczek 100 g –20 kcal 
  • kalafior 100 g – 16 kcal 
  • kapusta kiszona 100 g – 16 kcal 
  • kawa bez cukru i śmietanki – 0 kcal 
  • mandarynka - 27 kcal 
  • średnia marchewka – 12 kcal 
  • melon 100 g – 16 kcal 
  • ogórek 100 g – 8 kcal 
  • średnia papryka – 19 kcal 
  • średni pomidor – 19 kcal 
  • średnia rzodkiewka – 1 kcal 
  • woda, woda mineralna – 0 kcal 
  • woda sodowa – 0 kcal 
  • zupa pomidorowa na koncentracie, bez dodatków – 14 kcal 

Nie zawsze warto jednak liczyć kalorie ponieważ produkty takie jak np. bakalie, soczewica czy pestki dyni mimo, że są wysokokaloryczne to są bardzo zdrowe i warto je jeść, ale oczywiście w mniejszych ilościach. 

Warto unikać także pewnych potraw jak np. hamburgery, pizza, spaghetti carbonara, lasagne, placki ziemniaczane, golonko itd. Można oczywiście zastąpić je także przepisami na potrawę w wersji "light" by było zdrowo i smacznie! Natomiast sięgając po sklepowe produkty "light" czytajcie dokładnie etykiety! Już wkrótce dodam posta o tym jakich substancji chemicznych w potrawach unikać, a tych w niektórych produktach "light" nie brakuje! 

7 komentarzy:

  1. Super post! Nie wiedziałam, że Nutella ma tyle kalorii! Szok!

    OdpowiedzUsuń
  2. wow;) ile zbędnych kalorii można spożyć;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Trzeba uważać, na to co się je!

    OdpowiedzUsuń
  4. hmmm,nie zgadzam się, żeby masło nie wnosiło nic do naszego organizmu...

    "Masło jest produktem pochodzenia zwierzęcego, otrzymywane naturalnie ze śmietany mleka krowiego. Zawiera łatwostrawny tłuszcz oraz witaminy A, D, E, K, kwas foliowy, beta-karoten, cynk, chrom, selen, jod, magnez, potas, wapń, fosfor, lecytynę oraz substancje bioaktywne - kwasy omega 3 wpływające pozytywnie na pracę serca i CLA (sprzężony kwas linolowy) pomagający w redukcji tłuszczowej masy ciała. Unikatowym składnikiem jest kwas masłowy o właściwościach antynowotworowych. Wykorzystywany jest on przez jelito grube jako źródło energii, a pośrednio wzmaga pracę układu odpornościowego. Składnikami o podobnych właściwościach są także sfingolipidy. W przeciwieństwie do margaryn lub olejów masło jest tolerowane nawet w przypadku niektórych schorzeń układu pokarmowego.
    Cholesterol występuje w maśle w ilości 220 mg/100 g produktu.
    Jedynymi przeciwwskazaniami do stosowania masła są zdiagnozowane choroby układu krążenia, np. miażdżyca, przebyty zawał serca. Poza tym masło może być stosowane bez ograniczeń, a w przypadku dzieci do 3 roku życia, kobiet ciężarnych oraz karmiących zaleca się używanie wyłącznie masła, ze względu na występowanie w nim cholesterolu, naturalnych witamin "

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdzie nie napisałam, by "masło nie wniosło nic do naszego organizmu" więc wydaje mi się, że nie masz się z czym nie zgadzać.

      Doskonale wiem, że jedzenie niektórych tłuszczy jest potrzebne szczególnie w okresie dorastania, jednak zapewne żeby masłem uzupełniać niedobory poszczególnych witamin i minerałów to musielibyśmy zjadać kilka kostek dziennie...

      Wydaje mi się, że wyraźnie w tym poście zaznaczyłam to, że w niektórych przypadkach nie warto liczyć kalorii na rzecz naszego zdrowia!

      Wiele razy zaznaczałam w postach, że nie jestem dietetykiem, a wszystko co piszę ma charakter poglądowy.

      Usuń
    2. Najgłupszą rzeczą na diecie jest spożywanie tak zwanych "pustych kalorii", czyli wszystkiego to co dostarcza nam kalorii i nie oferuje nic w zamian dla naszego organizmu!

      A oto lista rzeczy, które sama wykreśliłam ze swojego jadłospisu na AMEN!


      masło 100 g – 720 kcal

      Usuń
  5. Bita śmietana z rodzynkami to 350 kcal. 300 kcal śmietana + 50 kcal rodzynki. To są kalorie dla 100 ml śmietany.

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz dodaje mi skrzydeł i motywuje mnie do dalszego pisania... Napisz, zmotywuj mnie oraz innych! Dziękuję <3